Komunikace na internetu
#42 Youtube |
YouTube je jednou z nejoblíbenějších sociálních sítí v Česku a v současnosti je největší sociální síti určenou primárně ke sdílení videí. Ve světě je přístupný ve více než 100 zemích a 80 jazykových verzích a má přes 2,7 miliardy uživatelů. Vznikl v roce 2005 a o rok později jej odkoupil Google, se kterým lze svůj účet na YouTube propojit. Podle českých statistik z roku 2012 sociální síť alespoň jednou navštívilo přes 80% lidí, kteří mají připojení k internetu. Průzkum z roku 2018 zase zjistil, že měsíčně síť navštíví 5,1 milionů českých uživatelů. Udává se, že celosvětově na YT každou minutu uživatelé nahrají zhruba 500 hodin videa!
Uživatelé YouTube můžou nahrávat vlastní videa a reagovat na videa ostatních uživatelů - komentovat je, vést diskuzi a hodnotit, zda se jim líbí nebo ne, případně je sdílet. Nejčastějším obsahem této sociální sítě jsou hudební klipy, vlogy (video blogy neboli video “deníky”), komentáře, lze zde sledovat některé volně přístupné filmy, dokumenty či seriály a rozličný kreativní obsah. Jsou lidé, kteří si prostřednictvím tvorby videí na YouTube vytvořili kariéru - tak zvaní YouTubeři. Popularitu sítě v Česku dokazuje také to, že se každoročně (od roku 2015) pořádá událost Utubering, kde se lidé mohou setkat osobně se svými oblíbenými tvůrci a to ve dvou městech, v Praze a v Brně. Mezi nejpopulárnější české YouTubery (ty, které mají nejvíce odběrů) v současnosti patří: 1. Viral Brothers 2. MenT 3. HonestGuide 4. GEJMR 5. Stejk Nejoblíbenější obsah u českých sledujících tvoří tedy hlavně vtipná videa, “pranky”, výzvy, komentáře k počítačovým hrám a turistika. V současnosti se na tuto sociální síť vkrádá víc a víc reklamy, nejenom prostřednictvím YouTuberů, kteří v rámci spolupráce s určitými společnostmi propagují jejich produkty. Nejvýraznější je reklama mezi jednotlivými videi (nebo po určité době sledování), která v podstatě znemožňuje poklidný a nepřerušovaný poslech například oblíbeného hudebního playlistu. Přestože je tedy síť YT “zadarmo”, není to tak úplně pravda, musíme se smířit s tím, že na nás podvědomě útočí marketingová sdělení a nebo sáhnout po placené verzi YouTube Premium, která reklamy eliminuje. A jedna zajímavost na závěr. Tipneš si, jaké je nejsledovanější video na YT vůbec a kolik má shlédnutí? Je to dětská písnička Baby shark, která se na předních příčkách sledovanosti drží od té doby, co překonala skladbu Despacito (Luis Fonsi). K dnešnímu dni má přes 13,5 bilionu shlédnutí. |